top of page

057 | PROKOP SIMEK | PROČ JE DŮLEŽITÁ DEVELOPER EXPERIENCE


„API je skříňka z IKEA. K jejímu sestavení potřebujete návod. To je popis API. Ale v IKEA si můžete koupit i nářadí na sestavení té skříňky. Samotná IKEA, ten obchodní dům, je vývojářský portál. V DX Heroes vám tohle všechno postavíme. Postavíme vám IKEA pro vaše klienty.“

Možná se vám může zdát, že je to díl jen pro mojí IT bublinu, ale věřím, že si z něj odnesete něco i vy ostatní. Přijde mi fascinující, jak mladí kluci a holky přichází s novými nápady. Proto rád spolupracuji právě se start-upy. Obohacujeme se tak nějak navzájem. Já předávám dlouholeté zkušenosti z obchodu, od nich se učím dívat se na svět jinýma očima.


Jedním ze zajímavých témat je i DX, developer experience. Tu mi představil můj další host Prokop Simek. Prokop pracoval dlouhá léta jako softwarový inženýr a architekt, nakonec se zaměřil se svým start-upem DX Heroes právě na developer experience.


DX je vývojářský zážitek, vývojářská zkušenost, kterou mají vývojáři při své práci, nebo při používání produktu, na který se chtějí napojit. DX vlastně vyhlazuje komunikaci mezi vývojářem a tím, kdo si apku napojuje na svůj produkt. A to nejen komunikaci ven z firmy, ale také dovnitř firmy.


A co se ještě o DX v Zážehu dozvíte:


🔸 Jaké jsou benefity DX pro vývojáře aplikací?

🔸 V jaké fázi produktu / firmy je vhodné o DX uvažovat?

🔸 Jak funguje obchod DX Heroes?

🔸 Jak DX dokáže zkrátit váš obchodní cyklus?

🔸 Proč je dobré si API nepsat sám?


A pokud vám to stále ještě není jasné, tak Prokop zasadil developer experience i do grafiky. Stáhněte si níže bonus Developer Journey Map a zjistěte v jaké fázi vám DX přinese nejvíc.



 

BONUS

Developer Journey Map (Kód bonusu: DEVJOUMAP)

 

PŘEPIS ROZHOVORU


Martin Hurych

Dobrý den. Já jsem Martin Hurych a tohle je Zážeh. Dnešní Zážeh bude o věcech, kterým upřímně řečeno moc nerozumím, ale jak jsem se dozvěděl od Prokopa, jsou čím dál důležitější v rámci vývoje aplikací a IT byznys sféry. Proto jsem si pozval Prokopa Simka ze startupu DX Heroes, se kterým budeme všechny tyto pro mě tajuplné věci dnes probírat. Zdravím, Prokope.


Prokop Simek

Dobrý den, Martine. Díky za pozvání.


Kdo jsou DX Heroes?


Martin Hurych

Rádo se stalo, rád se dnes něco přiučím. Než se dostaneme k tomu, kdo jste a proč jsem si Vás pozval, vysvětlete DX a Heroes. Co to je, jak jste se k tomu dostal a kde začala Vaše profesionální pouť?


Prokop Simek

Já začnu od konce. Heroes bylo druhé slovo, které jsme dodali do názvu, protože nás napadlo a přišli jsme na to, že tam může být a nebyl žádný konflikt s jinou firmou. Hlavní je pro nás DX, což je zkratka podobná jako UX. DX znamená developer experience a je to pro nás nějaký vývojářský zážitek, vývojářská zkušenost, kterou mají vývojáři při své práci, nebo při používání produktu, na který se chtějí napojit.


Martin Hurych

Pojďme to trochu rozebrat. Která strana vývojářů z toho vlastně má mít užitek? Z přípravy jsem vyrozuměl, že developer experience vyhlazuje komunikaci mezi někým, kdo vyvíjí aplikaci, a někým, kdo by na tu aplikaci měl ideálně navazovat se svým produktem. Je to tak?


Prokop Simek

To pole je širší. My jsme se hodně bavili o tom, co děláme v DX Heroes, ale ten zážitek vývojáře sahá nejenom ven z firmy, když se na něco chce napojit, ale my si myslíme, že je důležité i DX uvnitř firmy. Jak se vývojáři pracuje, jak efektivně, jestli má správné nástroje, jestli je spokojený a tak dále.


Jaké jsou benefity DX pro vývojáře aplikací?


Martin Hurych

Pojďme asi prakticky. Mě poslouchá hromada kluků ajťáků, kteří vyvíjejí jak v malých, tak ve velikých firmách. Pojďme si říct, proč bych měl zavolat Prokopovi, proč bych měl zavolat DX Heroes, co pro mě může být ten skutečný benefit, pokud vyvíjím svoji aplikaci a chtěl bych, aby o ní věděl vývojářský svět.


Prokop Simek

Nevím úplně, ze kterého konce začít. Já jsem vyrostl jako programátor, nějakých 12 let jsem programoval, potom jsem vedl tým, který vyvíjel vývojářský portál pro jednu velikou evropskou banku. Nadchlo mě, jak se prezentují produkty vývojářům, zejména tedy v dnešním digitálním světě, jakým způsobem se dají otevřít nové obchodní příležitosti tím, že se na vás mohou napojit jiné firmy a vzájemně se propojovat.


Martin Hurych

Když budu mít svoji aplikaci, tak zavolám Prokopovi, abychom spolu spolupracovali 3, 6, 12 měsíců. Co pro mě DX Heroes odvede za práci, kterou já nebudu muset dělat, a čemu se budu moci věnovat místo toho, abych svoji práci zrychlil a zlepšil?


Prokop Simek

Já bych řekl, že v dnešní době se mnoho startupů a středních firem soustředí hlavně na to, aby jejich produkt byl dobrý. Soustředí tedy veškeré své síly a kapacity do vývoje novinek do svého produktu. Většinou ale přijde v určitý moment růstu chvíle, kdy je potřeba své API, na které se napojí externí svět, vystavit ven, aby z toho měli nějaké výhody.

My děláme to, že se soustředíme, aby ten externí svět, který chce používat váš produkt, měl všechny potřebné nástroje. V případě banky a otevřeného bankovnictví musela každá banka před x lety vystavit své API, aby bylo srozumitelné pro třetí strany. Musely dodat potřebné nástroje a návody, jak dosáhnout toho, co vývojář chce, jaký chce postavit byznys na základě API banky.


Martin Hurych

Když si dělám svoji aplikaci, jsem entuziasta do produktů, mám hromadu nápadů na vylepšení, která by má aplikace mohla poskytovat dál, tak v jeden moment mám problém o tom dát vědět světu. Musel bych vývoj produktů pozastavit či zpomalit a věnovat se učesání informací a vystavení do knihovny pro vnější svět. To je to, co za mě odvede DX Heroes. Chápu to správně?


Prokop Simek

Ano. Veliké firmy na to už většinou mají kapacity, takže si to mohou řešit sami, ale v případě rychlého růstu firmy jim v tom pomůžeme. Máme v tom několik let zkušeností, takže to dokážeme udělat výrazně rychleji, než kdyby si to řešili sami na koleni. Víme, co vývojáři potřebují k tomu, aby si prošli svou vývojářskou cestou k tomu, aby dosáhli svého cíle přes nějaké fáze seznámení s produktem.


Martin Hurych

Co je tedy v rámci toho uhlazení a zpřístupnění produktu za podprodukty, fáze a hmatatelné výsledky té spolupráce? Zatím jsme zmínili API.


Prokop Simek

Mluvili jsme o API, ale to už mají firmy většinou postavené, protože na základě toho jim vůbec funguje produkt. Pokud ho ale potřebují postavit ven, tak samozřejmě mohou, ale nikdo nebude vědět, jak ho používat. K tomu je potřeba nějaká dokumentace samotného API, která však nemusí být snadno pochopitelná. Píšeme tedy dokumentace a návody, které je třeba dobře strukturovat a prezentovat třetím stranám tak, aby to pro ně bylo snadno pochopitelné. Největší chybou bývá, že firmy mnohdy používají své interní výrazy a myslí si, že to každý pochopí. Vývojáři jim pak volají a píšou na support a ta firma je z toho potom nějakým způsobem přetížená a utrácí za to dost peněz.

Další věcí, kterou děláme, jsou nástroje. API je jedna věc, na to se může napojit každý. Důležitou součástí jsou však SDK, nebo knihovny, díky kterým se vývojářům výrazně usnadní práce s API. Mají předpřipravené to, čeho by mohli dosáhnout, to jim zkrátí čas na integraci a tím pádem mohou dosáhnou svého cíle rychleji, snadno a bez překážek.

Potom k tomu patří určitě i nějaká webovka, my tomu říkáme vývojářský portál. To je místo, kde se všechny tyto nástroje, dokumentace, popis API setkává dohromady a uceleně prezentuje ven tak, aby ta cesta, kterou třetí strana jde, měla všechno pochopitelně na jednom místě.


V jaké fázi produktu / firmy je vhodné o DX uvažovat?


Martin Hurych

V jaké fázi produktu bych Vám měl zavolat? Je dobré si volat hned na začátku, když jsem někde okolo MVP, dříve, nebo později? Kdy má smysl o Vás začít přemýšlet?


Prokop Simek

Nejlépe co nejdřív, protože valuace API hodně stoupá a v budoucnu bude podle výzkumů, které mám přečtené, čím dál více populární pracovat s API jiných firem. Když bych na to měl odpovědět košatěji, tak bych to rozdělil asi na nějaké 2, 3 velikosti firmy. Ze začátku startup, který když vznikne, tak se hodně soustředí na to, aby dostal nějakou první investici, aby ten produkt byl dobrý a aby to uživatele zajímalo. Potom ale přijde fáze, kdy potřebuji rychle naškálovat uživatele, obchod a v tu chvíli cítím, že to je nejdůležitější čas, protože škáluji lidmi, ale zároveň se chci co nejvíce otevřít světu. Když bych o tom tedy mluvil konkrétněji, tak my dokážeme nejlépe pomoci právě startupům, nebo firmám okolo 60 lidí. Samozřejmě dokážeme pomoct jednodušeji, můžeme třeba napsat jen návody, ale postupně z toho může vzniknout až celý ekosystém, který jsem zmiňoval.


Jaká je konkurence na trhu s DX?


Martin Hurych

Jedna věc mě na tom překvapuje. S automatizací a digitalizací, která už tu byla několikrát zmiňovaná a je to v tuto chvíli až neuvěřitelný buzzword, a s rozmachem no-code, low-code, Integromatů, Zapierů a všech těchto věcí mi přijde, že každý potřebuje API a návody. Vaše bublina mluví o tom, že to jsou zanedbávané věci, hlavně dokumentace, takže by mi přišlo, že ta služba k Vašemu trhu je něco, co už tu dávno existuje. Když jsme se ale bavili před podcastem a dělali jsme společnou přípravu, tak jste mi říkal, že v dohlédnutelném vesmíru konkurenci v zásadě nemáte.


Prokop Simek

DX Heroes vzniklo jako dceřiná společnost Appliftingu a máme několik let zkušeností s vývojem webových a mobilních aplikací. My konkrétně se soustředíme na tento užší trh. Výraz developer experience, nebo jemu podobný směr developer relations je třeba v Americe a Brazílii poměrně známý. Vídám to hodně na LinkedInu, kde se o tom docela mluví. Proto jsme si řekli, že je tu v rámci

této služby stabilní obchod, ale v Evropě jsme nenašli nikoho, kdo by to dělal. Existují tu firmy, které to dělají skvěle, zaměřují se třeba na user experience, ale my se soustředíme hlavně na IT týmy a vývojáře. Asi před měsícem jsem zjistil, že ani v Americe neexistují služby, které by zlepšovaly developer experience. Oni o tom mluví, mají nějaké role ve svých firmách, ale neexistují firmy, které by tento typ služeb poskytovaly.


Martin Hurych

Mně zvenku přijde, že téměř každý zajímavější vývojový projekt by Vás měl potřebovat. Jak se tedy stane, že kápnete na něco, co je v rámci světa tak unikátní? Také by mě hodně zajímalo, jak se to prodává, protože když je něco nového a buduji si vlastní trh, což jsem dlouhá léta dělal a hrozně mě to bavilo, tak si dokážu představit, jak je neuvěřitelně těžké vůbec ten trh edukovat. Jak na to tedy jdete Vy?


Prokop Simek

To je dobrá otázka, na kterou je velmi složitá odpověď. Je to totiž i složitá činnost, jak to komunikovat k našim zákazníkům, jaké benefity z toho plynou. Řekl bych, že si ještě musíme sehnat relevantní čísla, která by říkala, že tato služba má smysl a jak veliký dopad to pro firmy má. Problém s vysvětlováním máme veliký, snažíme se to obepisovat cestou, aby to pochopili všichni, ideálně jako pro babičku. Pořád na tom pracujeme, už 2, 3 roky s tím pracujeme, a ještě s tím nejsme úplně na konci.


Jak vysvětlit DX puberťákovi či amatérovi?


Martin Hurych

Já už to nenechávám popisovat pro babičku, ale pro mého třináctiletého syna. S ním teď svádíme malé bitvy, protože právě vlézá do pro nás s ženou nejsložitějšího věku. Proto to nechávám popsat pro puberťáka, protože ten to musí nejenom pochopit, ale ještě ho to musí i bavit. Babička bude ještě shovívavá a bude chvilku nábožně poslouchat. Pojďte to tedy zkusit vysvětlit pro třináctiletého puberťáka. Co to tedy vlastně děláte?


Prokop Simek

Vysvětlím to na příkladu IKEy. Pokud chcete mít lepší život, chcete mít kam si dát oblečení, tak si koupíte skříňku. Skříňku si pořídíte, ale nevíte, jak ji sestavit. K tomu, abyste ji mohli sestavit, potřebujete návod. IKEA má velmi jednoduché krásné návody a ten návod většinou dostanete už se skříňkou. Když ale jdete do obchodního domu IKEA, tak si tam dokonce můžete koupit i nářadí, šroubováky, které vám usnadní celé sestavení té skříně. V tom příběhu je skříňka nějaké API, návod je samozřejmě návod, jak ho používat, obchodní dům je vývojářský portál a nářadí jsou SDK, nebo knihovny pro vývojáře.


Martin Hurych

Vy jste říkal, že něco podobného existuje v rámci velikých vývojových studií jako interní funkce. Dokážu si představit, že pro spoustu ajťáků a vývojářů, kteří jsou ponoření do produktu, jsou tyto věci zbytečné okrajové povinnosti. Máte tedy představu, kolik se tomu věnuje lidí a jak dlouho jim to trvá?


<